De fem sensationerna: Fokus på emotion

Välkommen till det tredje inlägget i denna reflektionsserie om fyra. Här hittar du det första och det andra. Dagens inlägg handlar om hur de fem sensationerna flexibilitet, smidighet, mobilitet, styrka och stabilitet kan hjälpa dig att hålla dina emotions – dina känslor -funktionellt rörliga. Interaktionen mellan dessa resulterar i harmoni och balans. Hur känns då dessa fem? Hur kan du förnimma och känna igen dem?

Flexibilitet kan du förnimma som känslan av energi som rör sig utåt. Var kreativ och tänk hur dina känslor kan röra sig utåt. Låt skrattet som du känner bubbla inom dig komma ut. Släpp fram tårarna. Ge din frustration luft. Våga älska. Låt din känslomässiga comfort zone växa. Prova att släppa fram – det du har för vana att hålla tillbaka. Behöver du hjälp att stretcha dina känslor – se till att bli berörd – av film, litteratur, musik, möten, rörelser och reflektioner. Hitta det som passat dig. Och i sammanhang som känns trygga.  Förnim hur flexibiliteten känns och vad den gör med dig.

Smidigheten – eller agiliteten – är känslan av att starta och stoppa rörelseenergi. En förutsättning för att kunna ha tillgång till ditt känsloregister – och använda dig av det smidigt och effektivt. Tänk dig att du ser hur ditt barn är på väg att lägga handen på en het spisplatta och du ropar till av rädsla och barnet drar förskrämt tillbaka handen – start och stopp. Säg NEJ – tydligt och klart – när det behövs – och avbryt – det som startat. Brinn till när det behövs – kort och effektivt. Prova det genom att – t ex i rörelse – känna en känsla – och sedan känna en annan. Veta att du kan – och vad den medvetenheten kan göra för dig – och i dig.

Mobilitet – energi som rör sig genom allt. Den fysiska känslan av jonglerande kraft och som närs av känslor som rör sig genom dig – e motions - känslor i rörelse. Känslomobilitet är det du fysiskt kan känna som en kontrollerad oro och lekfull spänning när dina känslor flödar fritt och lätt. Och när du uppnår en perfekt blandning av spänning och avslappning – med dynamisk mobilitet – förnimmer du hur du har ett avslappnat förhållningssätt till dina känslor – aldrig spänt. Personligen känner jag av denna sensation allra mest när rörelsen avstannar – när känslan stannar upp i kroppen – och skapar obehag – som i värsta fall kan sätta sig i musklerna – och göra ont – länge. Genom att lära känna dig själv och vara medveten om känslorna som rör sig i dig kan du göra små justeringar för att behålla rörligheten – och låta känslorna röra sig genom dig – och ut ur dig.

Styrka – energi som går inåt. En känsla du kan förnimma genom att känna hur du kan centrera och koka ner din känsla. En medvetenhet som du kan använda när du behöver samla dig – när du behöver nå kärnan i en känsla – och kanske agera på den – utifrån den. Att helt enkelt bestämma dig för att något måste göras – och göra. Här kan det också handla om att stå kvar i något som är du – och inte låta annat påverka dig. Att kunna vila tryggt i styrkan av ditt innersta.

Den femte sensationerna är stabilitet – som är den fysiska känslan av harmoni och frid. Stabilitet närs av att vila i stillhet och genom att söka balans – flyktigt eller hållbart långa stunder. Stabilitet är det du fysiskt kan förnimma när dina känslor känns avslappnade och balanserade. Stabilitet handlar inte om kontroll – utan om att släppa taget. Vilket i sin tur får dig – naturligt och dynamiskt – att skapa en perfekt kombination av spänning och avslappning. Ett stabilt känsloliv gör dig redo – och ger dig möjlighet att hantera det som kommer i din väg. Att ha förmågan att använda dig av en känsla som får dig att återfå stabilitet – antingen bara för stunden – ett andetag i taget. Andra gånger behövs längre vilopauser och en medvetenhet om att du behöver släppa taget om en känsla – för att bli stabil – och åter känna dig harmonisk och fridfull.

Hur märker du då att du förlorar den funktionella rörligheten i ditt känsloregister – och någon av sensationerna inte är i balans – när sensationerna inte interagerar.

Du känner oro, blir onyanserad, okoordinerad och stel i känsloregistret, känner trötthet och stress. Du har också svårare att låta känslor röra sig följsamt genom dig samt variera din förmåga att processa en känsla och låta den röra sig på olika nivåer, i olika dimensioner – och vidare ut ur dig.

Och för dig som har sensationerna i balans och låter dem interagera på det sätt som det är tänkt – kan förnimma det genom att du upplever att du har balans och känner en lätthet och tillgänglighet till ditt känsloregister, din andning går djupt och syresätter dig och dina känslor samt att du har en centrerad beredskap att låta dina känslor röra sig och dig i vilken riktning som helst – när som helst. Samtidigt som du känner dig närvarande och RAW – ready alert waiting.

Medvetenheten om de fem sensationerna gör att du medvetet kan låta dina känslor röra sig genom dig och göra justeringar för att uppnå det du känner att du saknar. En medvetenhet som gör dig långsiktigt mer hållbar och som kommer ge dig ett mer funktionell liv och levande.

Härlig Nia-känsla! Ett sätt att genom rörelse få tillgång till känslor och låta dem röra sig genom kroppen. Bild från nianow.com

Härlig Nia-känsla! Ett sätt att genom rörelse få tillgång till känslor och låta dem röra sig genom kroppen. Bild från nianow.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>