De fem sensationerna: Fokus på kroppen

Genom mitt liv har jag rört mig. Ständigt och jämt. Både när jag tränat. Och i min vardag. Men aldrig har jag tänkt på vad som har balanserat min kropp och gjort att jag kunnat hålla och behålla funktionell rörlighet. Tror att jag någonstans har kunnat förlita mig på ett kroppsligt sunt förnuft och lyckats hålla.

Men genom åren har jag letat rörelser som är hållbara. Rörelser som bygger hela mig. Rörelser som gör mig stark och samtidigt avspänd. Har provat många olika saker, men kände alltid att jag saknade något eller att jag fick ont på ett sätt som inte kändes långsiktigt hållbart.

Så pratade jag med en vän på telefon och det var första gången jag hörde talas om Nia. Och det samtalet väckte något i mig. Så starkt att jag bokade en utbildning – en vecka på Nia White belt. Och för första gången kom jag i kontakt med det jag hade känt, men inte kunnat sätta ord på. Jag hittade balans, jag hittade det långsiktigt hållbara och jag hittade rörelser som jag längtat efter.

Här hittade jag bl a de fem sensationerna – flexibilitet, smidighet, mobilitet, styrka och stabilitet. Och idag när jag var ute i skogen kom jag att tänka på dem ur olika aspekter och bestämde mig för att skriva av mig mina tankar i fyra olika avsnitt. Med början i dag – med fokus body – kropp. Och de efterföljande blir mind, emotion och spirit.

Dessa fem sensationer är förutsättningar för att behålla funktionell rörlighet. Interaktionen mellan dessa resulterar i harmoni och balans. Hur känns då dessa fem? Hur kan du förnimma dem och känna igen dem i din kropp?

Flexibilitet kan du förnimma som känslan av energi som rör sig utåt. Var kreativ och tänk hur din kropp kan röra sig utåt. Armar som sträcks ut – åt alla håll. Fingrar som strävar utåt. Hela kroppen som strävar uppåt och ut – upp mot himlen. Blicken som du kan låta försvinna i fjärran. Hur du också kan låta ditt energifält- din påtagliga närvaro – röra sig utåt – och göra att du får mer plats att röra dig på och ger dig manöverutrymme som gör att du kan röra dig säkrare och tryggare utåt.

Smidigheten – eller agiliteten – är känslan av att starta och avbryta rörelseenergi. En förutsättning för att kunna röra dig säkert exempelvis ute i trafiken. Tänk dig att du är på väg att korsa en gata och upptäcker i sista stund en bil – start och stopp – du är på väg ut i gatan, men blir kvar på trottoaren istället för att kliva ut i gatan. Ett lekfullt sätt att träna detta är dansstopp – en lek som ibland förekommer på barnkalas – men som vi vuxna också skulle behöva. Att röra dig – och samtidigt vara redo – att stanna – och sen börja rör dig igen.

Mobilitet – energi som rör sig genom allt. Den fysiska känslan av jonglerande kraft och som närs av leder som rör sig – som öppnas och stängs – men inte hela vägen då de triggar ett stopp. Mobilitet är vibrationen som du fysiskt kan känna som en lekfull spänning när din kropp verkar säga ”jag vinner hastighet, jag känner mig fri”. Mobilitet känns som kontrollerad oro och pirrande kring lederna. Och när du uppnår en perfekt blandning av spänning och avslappning – med dynamisk mobilitet – förnimmer du hur din kropp är avslappnad – aldrig spänd.

Styrka – energi som går inåt. En känsla du kan förnimma genom att känna hur musklerna kramar ditt skelett. En medvetenhet som du kan använda när du behöver kraftsamla dig – när du behöver styrka till ett lyft – till en uppgift – eller helt enkelt vill röra dig med din egen kropp som enda motstånd.

Den femte sensationerna är stabilitet – som är den fysiska känslan av harmoni och frid. Stabilitet närs av att vila i stillhet och genom att söka balans – flyktigt eller hållbart långa stunder. Stabilitet är den vibration du fysiskt kan förnimma när din kropp signalerar ”jag känner mig avslappnad och balanserad.” Stabilitet handlar inte om kontroll – utan om att släppa taget. Vilket i sin tur får muskler, ben och leder – naturligt och dynamiskt – att skapa en perfekt kombination av spänning och avslappning. Stabilitet förlitar sig på avslappning, på hållning och rätt anpassning av kroppen.

Hur märker du då i din kropp om du förlorar den funktionella rörligheten – och någon av sensationerna inte är i balans – när sensationerna inte interagerar.

Du känner oro, får svårt med balansen, blir stel i lederna, känner trötthet, har svårt att koordinera rörelser och känner stress. Du har också svårare att röra dig med grace samt variera din hastighet och förmåga att röra dig på olika nivåer.

Och för dig som har sensationerna i balans och låter dem interagera på det sätt som det är tänkt – kan förnimma det genom att du upplever att du har balans, att du förnimmer lätthet i att vara i din kropp och i rörelse, din andning går djupt och syresätter dig och din kropp samt att du har en centrerad beredskap att röra dig i vilken riktning som helst – när som helst. Samtidigt som du känner dig pigg, stressfri och kan röra dig med grace.

Medvetenheten om de fem sensationerna gör att du medvetet kan röra din kropp och använda vissa muskler för att uppnå det du känner att du saknar. En medvetenhet som gör dig långsiktigt mer hållbar och som kommer ge dig ett mer funktionell liv och levande.

De fem sensationerna i perfekt interaktion!

De fem sensationerna i perfekt interaktion!

 

 

 

 

En reaktion på “De fem sensationerna: Fokus på kroppen

  1. Tack för Nia och tack för dagens fokus. Det ör skönt när jag känner att kroppen är i harmoni och i balans. att jag bland annat klarar att stå på ett ben. Härligt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>