Stryka lätt

20131009-164400.jpg

Läser i senaste villatidningen om förvaringsidéer till tvättstugan. Bilden ovan ger förslag på en praktiskt, men dyr lösning på strykbrädesförvaring. I texten under bilden står att det också går bra att sätta upp en krok och hänga sin vanliga strykbräda bakom en dörr. En mycket enklare och ekovänliga lösning då du slipper köpa en ny utfällbar bräda, en ny tvättstugeinredning samt slänga din gamla, säkert fortfarande funktionsdugliga strykbräda.

Hitta en bra plats där strykbrädan inte hänger i vägen. Perfekt bakom en dörr eller kanske på väggen inne i städskåpet. Köp en rejäl krok och skruva fast. Häng upp strykbrädan. Enkelt och snabbt fixat.

20131009-164424.jpg

Färgexplosion

20131007-165118.jpg

Hösten är som allra vackra just nu. Med löv som skiftar i varma färger. Lyser upp höstkalla dagar. Ger platser nya dimensioner. Där tidigare allt var grönt sticker plötsligt en skarpt gulfärgad lönnbladskaskad ut bland allt städsegrönt. Skapar blickfång.

Njuter så länge höstgladfärgade löv hänger kvar på träden. För när allt sedan faller till marken och blir mull på nytt blir det stilla och grått. En stillhet som väntar på snö. Stilla vit.

20131007-165146.jpg

Enklaste fisksoppan

Att tänka att saker är svåra är ett sätt att låta bli att göra dem. Att tänka enkelt gör görandet så mycket lättare. Jag har tänkt svårt om fisksoppa. Har ofta hört i svepande ordalag om allt som ska vara i en fisksoppa och som också har verifierats när jag har bläddrat bland recept.

Men nu har jag gjort enkelt – som också gick snabbt. Ett recept som räcker till en middag för en familj på 4-5 st. Hacka och fräs en halv purjolök och en gul lök i lite olja eller smör. Häll i 5-6 dl kokande vatten (går bra med kallt också, men det går snabbare med kokande). Smula ner 2 fiskbuljongtärningar. Skala, skär och lägg i önskat antal potatisar (tog två lagom stora senast). Låt sjuda i 15 minuter. Häll i önskad mängd grädde – mellan 1-2 dl brukar bli bra. Lägg i ett lagom tinat fiskblock som skurits i små kuber samt en röd eller gul paprika i lagom stora bitar. Låt allt puttra i ytterligare 10 minuter och smaka av med salt och peppar. Ät med mjukt eller hårt bröd.

20131003-080948.jpg

En helg i rörelse

20131001-090823.jpg

I helgen var jag i Göteborg på NiaYogaDans festival anordnad av Jenny och Emma som driver Nia Movement. Och vilken helg det har varit!

Ett fullspäckat schema som började redan i fredags med Nia-klass under ledning av Helen Terry från Houston, Texas. Otroligt inspirerande och varm med 20 års erfarenhet av Nia. Dansade även hennes resterande fyra klasser på festivalen. Var och en med sin egna upplevelse och smak. Och med den extra kryddan som så många som 60 meddansare ger!

I det där på plats och nu så här efteråt kan jag känna hur viktigt det är att ge sig själv tillfällen att fylla på. Att inspireras. Att få träffas. Att röra sig tillsammans. Och bli rörda.

Det är så lätt att tänka att jag ska och att jag vill. Kanske kan det också hända att det som ska eller vill göras inte är så angeläget när det kommer till kritan – och därför inte blir av.

Vad känns angeläget för dig att göra?

20131001-091117.jpg