Fortsätt!

Du tränar, läser en bok eller har givit dig ut på en promenad för första gången på länge. Det blir lite svettigt, en svår passage eller en lång uppförsbacke. Och du stannar upp i din träning, lägger ifrån dig boken och stannar i det värsta motlutet i backen.

Det känns som ett bra beslut där och då. Men vad som händer är att du slår av på den energi du dragit igång, som en bil som får stanna vid rödljus. Och hur motorn sedan måste rusa igång för att köra vidare. På samma sätt blir det med dig. Det tar mycket mer energi att stanna och starta igen än att helt enkelt bara fortsätta.

Händer det här när du tränar och du kanske inte hänger med i de rörelser som gör så fortsätt bara att göra något – trampa på stället, rör på armarna och andas. Läser du en bok och det börjar kännas segt – fortsätt lite till – skumma en stund för att sedan åter djupdyka. Är du mitt i mördarbacken – så slå av på takten – ta kortare steg – andas djupare ner i kroppen och hjälp dig själv genom att fylla på med nytt syre. Går du med händerna knutna – öppna upp händerna och vänd handflatorna framåt. På så sätt hjälper du kroppen ytterligare då en så enkel rörelse gör att du öppnar upp framsidan på kroppen och ger på så sätt lungorna större plats.

Konsten att fortsätta – när det känns enklast att lägga av – kan användas på allt i livet. Och med vetskapen om att det är enklare att fortsätta än att lägga av kanske du väljer att fortsätta framöver.

20130906-102419.jpg

Att tänka på: timers

Under sommarmånaderna har inte ljus varit något problem – men nu när höstmörkret sänker sig. Har under många år använt timers för att slippa springa runt och tända och släcka. Och för att det är trivsamt att mötas av ett skönt upplyst hem när jag kommer hem och det är mörkt ute. Och för att det också är trivsammare för grannar med ett hus där det lyser i fönstren än ett beckmörkt, tillsynes övergivet.

Timers finns av olika slag – och jag har provat många. Ett råd vid val av timers är att inte köpa de stora varuhusens egna billigaste timers i 2-pack. hellre upp en prisklass. Ett annat råd är att välja timers där hela dygnet är synligt så att du lätt kan se vilka tider timern är inställd på. Flera timers har halva dygnet täckt så du måste snurra på skivan för att se tidsinställningar samt för att ändra dem. Det leder in på nästa råd som gäller valet mellan digital och analog. Mitt val är alla gånger analog då den är enklare att ändra och med de ljus- och mörkervariationer vi har i det här landet blir det mycket knapptryckande för att få de digitala att hänga med. En fördel för en del av de digitala är dock att du kan programmera in olika tider för olika dagar. Men för min del uppvägde nackdelarna den fördelen.

Reklamera timers som sackar efter i tid eller som har ett irriterande ljud. Timers ska vara pålitliga och tysta. Köpte nedanstående timers igår – och än så länge verkar de hålla måttet.

20130905-110029.jpg

Livsrörelse

Rörelseformen NIA firar 30 år i år. En rörelseform som jag själv ”hittade” för drygt två år sedan och som sedan dess har varit med mig. Och idag när jag läste en text skriven av Debbie Rosas, en av grundarna till NIA, kände jag igen det jag själv hade känt och känner. Något som skiljer NIA från allt annat jag tidigare provat.

Och för att inte tappa själva meningen med det som skrevs kommer det här på engelska: Soon we were hearing a new language from our students. They spoke of internal strength, control, and mental as well as physical power. They spoke of agility, grace, and increased range of motion. They spoke of groundedness and emotional as well as physical balance. Simple daily tasks like playing with the kids, cleaning the house, even turning around in the car, were becoming easier. Best of all, they began to equate fitness with movement, not simply isolated exercise, to see that fitness was not confined within the walls of a health club or recreation center, not bound by the large hand of a clock. Nia Technique was carrying them through the entire day, through their entire lives, with greater ease and grace.

Vill du prova NIA är du välkommen till Åkersviksskolans danslokal tisdagar kl. 17:30-18:30 (dropp in) eller till Ester & Co på torsdagar kl. 18:40-19:40 (anmäl på deras hemsida).

Nia-pass Foto: Sofie Wiklund

Förändra enkelt

Det är lätt att dras med i vad som är modernt och hur det ska se ut. Att i barnrum ska det vara speciella barntapeter. I vardagsrum fondväggar. Val som efter något år inte känns lika självklara. Val som leder till nya val. Val som leder till merarbete och som inte gör det enklare.

Ett enklare sätt att förändra är att måla och tapetsera neutralt. Neutralt är inte detsamma som vitt – utan kan vara vilken annan färg som helst som du/ni trivs med och vet att du/ni kommer att trivas länge med. Med en neutral bas är det sedan enkelt att förändra med textilier.

Förändrade häromdagen en dotters rum genom att sätta två väggkrokar på väggen uppe vid taket. Trädde en gardin på en stång och lät den vila på krokarna. Trädde även en stång i nederkanten på gardinen för att få den att hänga rakt ner och nära väggen. Hängde en ljusslinga från en av krokarna. Gömde elkabeln bakom gardinen. En förändring som bara tog några minuter att göra och som gav rummet en helt annan känsla.

20130903-091236.jpg