Om längtan att få röra hela mig

Blev idag påmind om en text som jag skrev för sju år sedan. En text som jag återkommer till i tanken då och då. För det är en text som är ett konkret bevis, för mig, på att det är viktigt att formulera sin längtan i ord. Och när jag läser stycke fem blir jag extra varm. Jag skrev då om att jag längtade efter att röra hela mig – på ett sätt som skulle stärka mig – inifrån och ut och utifrån och in – prestationslöst. Och hur jag med facit på hand vet att jag just hittade det i NIA – ett par år efter att jag hade skrivit ner min längtan.

”Din kropp är byggd för att vara i rörelse. Det är viktigt för att allt ska fungera som det ska. När du är liten sker det naturligt i leken, men krymper snart ihop till något obefintligt om det inte underhålls och utmanas. Att vi har olika rytm är lätt att se när du tittar på en grupp små barn. Vissa är mer högt än lågt – medan andra rör sig betydligt lugnare. Hur du går vidare härifrån är avgörande för om det är något som kommer att bestå och fortgå. När det nu än sker i livet. Vissa stannar aldrig upp. Andra kommer aldrig igång, men borde. Extremer åt båda håll – obalanser som förr eller senare kommer att kännas. Det tar sig olika uttryck – värk, sömnlöshet, benskörhet, nedsatt immunförsvar och viktproblem.

Vill du gå från obefintlig rörelse så börja röra dig i vardagen. Cykla istället för att ta bilen. Träffa en vän och gå en promenad tillsammans. När du väl börjar känna att du mår bra av det kan du gå vidare med längre promenader/cykelturer eller leta upp träningsformer som passar för dig. Tänk och känn efter vad du tyckte om som barn. Var ärlig med dig själv med vad du vill göra och gå ut i ett lagom tempo. Allt är inte rätt för alla. Vissa behöver mer explosivitet, medan andra mår bättre av lugnare träning. Vet du inte riktigt vad du ska göra så fråga runt vad som finns. Fråga någon som du litar på och som känner dig om vad som skulle kunna passa för dig. Om du hittar rätt är chansen större att du kommer att trivas med din träning och fortsätta med den. Vinsterna med träning vet du redan och ganska snart efter att du har kommit igång kan du börja njuta av dem.

För mig är träning en stor social bit. Du blir delaktig i ett sammanhang och det blir i sin tur en positiv bit i livspusslet. Varva stunder med dig själv, träning med en vän eller i grupp. Alla delar behövs för att bygga upp. Alla saker ger – fast på olika sätt. Ensamträning skapar utrymme för tankeflödet och ger kanske tillfälle för insikter som annars inte skulle komma. En promenad med en vän skapar dynamiska samtal – ett tillfälle att bolla idéer och tankar – en hel liten arbetsprocess i sig. Gruppträning genererar energi som lyfter både dig och gruppen. Du orkar lite mer, blir inspirerad och delar med dig av dig själv – om än subtilt.

Vad du gör spelar egentligen inte så stor roll – huvudsaken är att du gör det. Har du inte varit i rörelse på ett tag är det bra att gå ut sakta för att vänja sig vid det nya – vänja muskler, leder och hjärta för belastning och utmaning. Men också huvudet – att gå från ett stillasittande liv till ett i rörelse skapar i vissa fall stress och kan i sämsta fall göra att du slutar innan du ens har börjat. Träningskort och utrustning är inhandlat – men energin saknas. Eller också börjar du träna. Du går ut hårt och sneglar på de andra i träningshallen. Lyfter lika tungt som de gör och pressar dig lika hårt utan att lyssna inåt vilket i värsta fall kan resultera i att du går sönder.

Det som slår mig när det gäller rörelse är att mycket av det som är organiserat är flåsigt, hurtigt och snabbt. Det ska vara effektivt och ge snabba resultat och ju ondare det gör desto bättre är det. Du förmodas vilja hänga med – och många gör det. Jag har också gjort det, men känner inte för det längre. Jag vill ibland jobba långsamt. Hinna känna efter och känna in. Jag vill andas och påminnas om att göra det. Framför allt vill jag hinna göra rätt. Jag vill hinna sträcka ut. Stundtals ensam med mina egna tankar – helt vänd inåt. Och jag tror inte att jag är ensam. Många söker och behöver detta – men det är ofta svårt att hitta. Yogan fyller en del av detta behov, men i många fall har den också kommit att handla om att prestera. Jag vill ha en ny rörelse – en rörelse som får ihop det inre med det yttre. Som stärker från båda håll och som ger oss en paus ifrån omvärldens brus och krav. Det finns plats för det – det är bara att ta den platsen. Att fylla ut tomrummet och ge utrymmet. Många kommer att komma – det är jag övertygad om. Jag vet att min längtan inte är ensam.

Du behöver rörelse i ditt liv och träning behöver kontinuitet. Stanna aldrig upp. Den enda du sviker är dig själv. Vill du verkligen det? Är det halt ute så gå inne. Träffade en 85-årig tant i ett höghus med hiss. När det var för halt att gå ut så tog hon hissen ner och gick sedan sju trappor upp – om och om igen. En inspirerande historia ur det verkliga livet!”

Söker du ny inspiration och längtar efter att röra dig med vördnad om den och det som är du – genom att ge din kropp vad just den behöver – utan att det ska göra ont, utan prestation – efter vad du behöver idag – kom på Nia. I Sundsvall är du välkommen till danslokalen på Åkersviksskolan på tisdagar kl. 20. Vi rör oss barfota i sköna kläder. Ingen föranmälan.

Närvaro - här och nu. Bild från nianow.com

Närvaro – här och nu. Bild från nianow.com

Ett bälte till

Sista juli reste jag förväntansfullt till England för vidareutbildning i Nia – Nia Brown belt. Det blev en omtumlande vecka. Med rörelser för body, mind, emotion & spirit – en movement massage – där allt som är jag masserades och berördes och rördes.

Lägg därtill: nya bekantskaper – som känns oförklarligt bekanta – en lantligt belägen studio – sällsamt välkomnande och hemlik med heltäckningsmatta och en ständigt kokande varmvattenkokare – inte att förglömma det genuint mysiga och inbjudande B&B – där jag delade rum – och många skratt – med två Nia-vänner från Sverige.

Längtar efter att dela med mig av denna movement massage – i små portioner åt gången – samtidigt som jag själv smälter min upplevelse – och sakta låter den landa i hela mig!

Välkommen till The Studio - i Tattenhall, England.

Välkommen till The Studio – i Tattenhall, England.

13892347_10154105014891077_5253735909537820081_n

Nia 5 stages – nya klasser på gång!

I slutet av maj fick jag åter igen möjligheten att åka till Höganäs och delta i en kurs i Nia. Denna gång i Nia 5 stages – vilket är en practice baserad på människans fem utvecklingsstadier: embryolikt (embryonic), krälande (creeping), krypande (crawling), stående (standing) och gående (walking).

Varje del av dessa utvecklingsstadier bygger på varandra – och är en grund för nästa. Tillsammans kan de hjälpa människor att integrera fysiskt, mentalt, känslomässigt och sinnligt. Daglig Nia 5 stages practice främjar optimal hållning och funktion genom att kroppen på ett naturligt sätt återfår den fysiska mobiliteten, flexibiliteten, styrkan, smidigheten och stabiliteten som den behöver. Practicen erbjuder ett sätt för kroppen att fungera optimalt genom att tillåta den att ta hand om sig själv och självläka. Med den tillåtelsen kommer kroppen alltid att sträva efter att läka och optimal funktion.

Ser fram emot att få dela med mig av detta och återkommer så snart jag har datum och tider klara för workshops eller klasser.

Stage 2 - Creeping. Bild från nianow.com

Stage 2 – Creeping. Bild från nianow.com

Öppna dörrar – stilla sommarminnensinnen

På håll hörs svag musik och sorl – ingen syns till – men ytterdörren står löftesrikt öppen. Jag fantiserar om ett kök där aktiviteten börjat tidigt samma morgon. Med kylskåpskall fil och osnoppade rumsvarma jordgubbar. Radion påslagen och ett fönster lite på glänt. Förnimmer svagt doften av nybakat. Skymtar en varsamt plockad bukett. Noterar raden av välanvända stövlar på trappen. Redo för annat väder än dagens. Andra äventyr än trädgårdens. En katt försvinner runt hörnet. Några trastar jagar en skata. Hör ett skratt som lyfter mot trädtopparna. Ett glatt utrop som sveper in det porlande småpratet.

Jag tänker att där någonstans på baksidan finns en hängmatta uppspänd mellan träd i skuggan. I en annan del av trädgården en gammal möbelgrupp. Dynorna är solblekta och på det dukbeklädda bordet står resterna av en fikastund kvar. Det luktar lugn och oceaner av tid. Det smakar sommar och trygghet. Det känns varmt och innerligt.

Stillheten når mig och gör mina steg långsammare och andningen djupare. Tacksam över mötet mellan mina sommarminnen och nuets sommarsinnen. Ett leende sprider sig. Sommaren omsluter mig.

Sommar!

Sommar!

Våravslutning

Onsdagen den 18 maj kl. 19:00 är sista chansen att Nia denna vårtermin.

Välkommen till den härliga danslokalen på Åkersviksskolan i Sundsvall – kom och njut rörelser som balanserar, stabiliserar, stärker, stretchar, läker och frigör – med varsamma barfotafötter och i kläder sköna att röra dig i.

Foto: Sofie Wiklund

Glad Påsk

Vårvintersolen skiner och påskhelgen står för dörren. Önskar dig en fin och stillsam påsk samtidigt passar jag på att meddela att Nia-passet tar påsklov onsdagen den 30 mars. Välkommen tillbaka onsdagen den 6 april kl. 19:00.

Ett gäng härliga fantasifulla påskkycklingar!

Ett gäng härliga fantasifulla påskkycklingar!

De fem sensationerna: Fokus på spirit

Äntligen dags för den fjärde och sista delen i denna korta serie – som tar avstamp i de fem sensationerna flexibilitet, smidighet, mobilitet, styrka och stabilitet – och där varje avsnitt går igenom hur dessa kan förnimmas i body, mind, emotion & spirit. Min förhoppning är att detta ska inspirera till medvetenhet och ödmjukhet inför den fantastiska kreation som var och en av oss är. Och med respekt för den och det som är du – inspireras att göra små justeringar för att livet och levandet i just dig ska bli så behagligt och skönt som det är möjligt.

Dagens del tillägnas spirit och den handlar om det du ibland kan förnimma korta stunder i dig när du upplever hur du plötsligt är helt rätt, känns lätt, är enkelt och självklart. Din spirit färglägger ditt liv, ger dig oväntad inspiration och kryddar ditt görande och varande.

De fem sensationer är förutsättningar för att behålla funktionell rörlighet. Interaktionen mellan dessa resulterar i harmoni och balans. Hur upplevs då dessa fem? Hur kan du förnimma dem och känna igen dem?

Flexibilitet kan du förnimma som känslan av energi som rör sig utåt. Hur låter du din spirit röra sig utåt. Tillåter du din spirit att röra sig fritt – fritt från antaganden – fritt från konventionen – fritt från vad som hittills varit du. Styr mot det som ger dig fjärilar i magen, värme i hjärtat och som ger dig självgående fötter. Med ett du som tar beslut som du inte riktigt vet vart det kom ifrån. Som den dagen för fem år sedan då jag kände så starkt att jag skulle gå Nia White belt – så jag bokade en kurs – utan att ens ha provat Nia först. Något som gör dig lätt – och samtidigt väldigt målmedveten. Och som känns ologiskt rätt. En flexibel spirit kan ta dig på intressanta äventyr – både yttre och inre.

Smidigheten – eller agiliteten – är känslan av att starta och avbryta rörelseenergi. Att låta din spirit måla bilder, färga stunder och ge dig inspiration du behöver just här och nu. Ibland kan du känna hur du plötsligt blir varm av glädje – kanske av att höra viss musik, uppleva en speciell kombination av färger eller äta något du inte provat tidigare – eller något som det var längesedan du åt. Andra gånger behöver du kanske adressera din spirit för att få inspiration i stunden – och med smidigheten i det, kan du röra dig över ett smörgåsbord av inspiration och låta dig förföras av det som passar just precis nu - och låta det röra dig en stund – och sedan byta. Start och stopp. Smidigt och lätt.

Mobilitet – energi som rör sig genom allt. Den fysiska känslan av jonglerande kraft och som hålls igång av en rörlig spirit. Mobilitet är vibrationen som du fysiskt kan känna som en lekfull spänning när din spirit känner sig fri – får frihet – och får gehör. Mobilitet känns som kontrollerad oro och pirr. Och när du uppnår en perfekt blandning av spänning och avslappning – med dynamisk mobilitet – förnimmer du hur din spirit är avslappnad – aldrig spänd. En mobil spirit närs av att bli uppmärksammat och adresserat. Ta för vana att sätta din spirit i rörelse – genom att låta plötsliga intryck röra dig, låta något oförklarligt leda dig in på en ny väg i livet, läsa den där boken som kom i din väg, lösa klurigheter på ett nytt oväntat sätt och be din spirit om inspiration i stunden. Involvera din spirit – genom att – så ofta du kan – adressera den – och på så sätt låta dit liv kryddas, förädlas och förändras.

Styrka – energi som går inåt. En känsla du kan förnimma genom att du närmar dig din inre kärna – det som är du – med hjälp av din spirit. En medvetenhet som du kan använda när du behöver veta vad just du behöver - inför ett val - eller helt enkelt hitta det som driver just dig – just nu. Eller också kommer känslan av sig själv. Och när du svarar på det – känns det centrerat starkt.

Den femte sensationerna är stabilitet – en känsla av harmoni och frid. Stabilitet närs av att vila i stillhet och genom att söka balans – flyktigt eller hållbart långa stunder. Stabilitet är den vibration du fysiskt kan förnimma när din spirit signalerar ”jag känner mig avslappnad och balanserad.” Stabilitet handlar inte om kontroll – utan om att släppa taget. Vilket i sin tur får allt- naturligt och dynamiskt – att skapa en perfekt kombination av spänning och avslappning. Stabilitet förlitar sig på avslappning. En stabil spirit gör dig mer redo för livet – och gör att du kan krydda ditt liv, ge dig ut på nya oväntade vägar och ge dig själv något du själv inte logiskt hade kunnat klura ut. Ibland räcker det att låta det som värmer dig värma dig ändå lite mer för att återfå stabilitet och kunna slappna av – andra gånger behövs en medveten paus för att förstå att du behöver släppa taget – för att bli stabil.

Hur märker du då i din spirit om någon av sensationerna inte är i balans – när sensationerna inte interagerar.

Du känner oro, blir obalanserad, upplever att din inre kommunikation med dig själv blir stel, känner trötthet, har svårt att koordinera intryck och känner stress. Du har också svårare att röra dig mellan intryck samt variera din hastighet och förmåga att låta dina intryck och tankar röra dig på olika nivåer.

Och för dig som har sensationerna i balans och låter dem interagera på det sätt som det är tänkt – kan förnimma det genom att du upplever att du har balans, att du förnimmer lätthet i att vara i dig, din andning går djupt och syresätter dig samt att din spirit har en centrerad beredskap att röra dig- och sig – i vilken riktning som helst – när som helst. Samtidigt som du känner dig pigg, avstressad och fri.

Medvetenheten om de fem sensationerna gör att du kan interagera med din spirit och känner när det är något du saknar. En medvetenhet som gör dig långsiktigt mer hållbar och som kommer ge dig ett mer levande liv.

 

Färg kan vara en inspiration.

Färg kan vara en inspiration.

 

 

Vårterminen med Nia rullar på

För fjärde våren i rad rullar vi vidare med Nia-pass en gång i veckan i danslokalen på Åkersviksskolan i Sundsvall. En härlig lokal med generösa ytor och skönt golv att röra sig på.

Känner du att du behöver komma igång – att du behöver rörelser som rör mer än muskler – att du längtar sådant som gör dig mer hel och mer nöjd med den och det som är du? Vill du känna dig kraftfull och redo för allt som händer omkring dig – känna dig balanserad och avstressad – och hitta rörelser som passar just dig och din kropp – på din kropps villkor?

Varje onsdag kl. 19:00 finns det tid för dig – bara att komma – utan föranmälan – gärna ombytt – i sköna kläder och barfota!

Frågor och funderingar? Hör gärna av dig!

Varma Nia-hälsningar

Signe

En stund av medvetenhet och förväntansfull friskvård.  Bild tagen av Sofie Wiklund

En stund av medvetenhet och förväntansfull friskvård.
Bild tagen av Sofie Wiklund

Vabruari?

Är du eller någon i din familj förkyld?

En sak som kan hjälpa är att använda eteriska oljor. De gör att det luktar behagligt och fräscht samt att de kan hjälpa till med att lösa slem, pigga upp, dämpa hosta, hjälpa immunförsvar mm.

De oljor jag använder mest är följande:
• lavendel – verksam vid hosta, luftrörskatarr o bihålebesvär. Den är lugnande och kan användas för att komma till ro.
• myrten – slemlösande och inte lika uppiggande som eukalyptus. Perfekt med en droppe på kudden vid sänggående.
• eukalyptus – håller dig frisk i förkylningstider, lindrar hosta, piggar upp trötta barn och vuxna samt är slemlösande.
• rosenträ – stimulerar immunsystemet och kan lindra huvudvärk.
• tea tree – stimulerar immunförsvaret. Om du får ont i halsen kan du ta ett par droppar i ett glas vatten, gurgla och spotta ut.
• timjan linaloltyp – immunstimulerande, anti-inflammatorisk, slemlösande och mycket antiseptisk. Bra att använda vid hosta.

Ovanstående info är hämtad ur ”Aromaterapi – eteriska oljor för välbefinnande” skriven av Anna Salvesen och Finn Andersen. För köp av dessa oljor kan jag varmt rekommendera Aromainstitutet i Gävle. De har även aromalampor, aromastenar och annat.

På bilden nedan står en aromalampa i mitten samt eteriska oljor som används flitigt just nu hemma hos oss. Vattenskålen som sitter ovanför ljuset fylls med vatten och oljan droppas i. Antingen en åt gången eller så blandar du flera. Börja med en eller två droppar och känn efter så att det inte blir för starkt.

20130131-084659.jpg