Glad Påsk

Några snöflingor dalar sakta mot marken – där blåsipporna redan hunnit blomma i två veckor. Påskhelgen står för dörren – och Nia-passen tar påsklov.

Varmt välkomna tillbaka tisdagen den 25/4 på Åkersvik och torsdagen den 27/4 på Urban Yoga. Önskar dig en skön och fridfull påskhelg och vecka!

Ett gäng härliga fantasifulla påskkycklingar!

Ett gäng härliga fantasifulla påskkycklingar!

Nia – workshop

Lördagen den 8/4 kl. 09-12 erbjuds ett unikt tillfälle att introduceras till Nia – både för dig som provat innan och för dig som är helt ny.

Ett perfekt tillfälle för dig som behöver ny energi, känner att du fastnat och önskar att kreativiteten ska börja flöda eller känner att du saknar något – men vet inte vad. Också ett tillfälle för dig som kanske alltid rör dig på samma sätt – på en träningscykel, i ett löpspår, lyfter vikter – alltid höger/vänster eller upp/ner. Här ger Nia dig möjlighet att röra dig på andra sätt – och i kombination med bara fötter inbjuder det dig att stärka din kropp – från fötterna och hela vägen upp.

Morgonen inleds med en introduktion till de vanligaste stegen och rörelserna i Nia. Intentionen är att få en djupare upplevelse av Nia. Genom att röra dig genom alla rörelser och få en förnimmelse av hur de känns kan den fysiska styrkan, balansen och rörligheten förbättras – och du blir mer avslappnad och lugn – mer i kroppen än i huvudet – och kan därigenom komma lättare i kontakt med dig själv och vara i nuet.

Under den andra delen av förmiddagen tar vi med den första delen in i ett Nia-pass. Där du – på din egen kropps villkor – rör dig på det sätt som känns skönt för just dig.

Välkommen du också – det finns platser kvar! Anmäl här. Scrolla ner till Introduktion i Nia.

Närvaro - här och nu. Bild från nianow.com

Närvaro – här och nu. Bild från nianow.com

 

Nia – januari/februari

Ikväll är du välkommen på januari månads tredje Nia-pass. Ingen föranmälan behövs – bara kom och droppa in en stund före kl. 20. I danslokalen på Åkersviksskolan, Sundsvall.

Passar på att informera om att nästa Nia-pass dröjer till den 14/2 – då passen den 31/1 samt 7/2 är inställda pga resa.

Floorplay - en del av Nia. Bild från nianow.com

Floorplay – en del av Nia. Bild från nianow.com

Nia-start 2017

Ljuset har börjat återvända – och det är dags att köra igång med Nia igen. Välkommen varje tisdag kl. 20 i danslokalen på Åkersviksskolan i Sundsvall. Ingen föranmälan behövs – bara kom! Välkomna!

Härlig Nia-känsla! Ett sätt att genom rörelse få tillgång till känslor och låta dem röra sig genom kroppen. Bild från nianow.com

Härlig Nia-känsla! Ett sätt att genom rörelse få tillgång till känslor och låta dem röra sig genom kroppen. Bild från nianow.com

Vakna

Tar några trevande steg – låter fingrarna försiktigt röra sig – först lite – och allt eftersom mer och mer. Väcker handleder, armar och axlar – ser mig om – runt i rummet. Resten av kroppen följer med. Varsamma fötter – lätta ben – nyfikna ögon. Rör mig – nära mig – och sträcker mig – uppåt – utåt – nedåt – inåt. Känner hur jag långsamt blir varmare – mer flödande – mer i kontakt med allt runt om. Fötterna leder mig vidare – händerna rör – sig – och mig – och luft – och golv. Livsandarna vaknar – blinkar förvånat – sträcker på sig – och njuter….

20130910-105729.jpg

Reflektion

Fötterna snuddar knappt marken – kroppen och själen frikopplade från varandra – hjärtan stängda – rädslan som överskuggar allt.

Distraktion, manipulation och illusion. Hålla fast vid gammalt – av rädsla – för det okända – för det som ännu inte är.

Så lätta att leda åt fel håll – så lätt att hata när hjärtat är stängt – så lätt att låta sig bli upptagen med oviktigheter och manipulerade att tro på illusioner.

Vi behöver känna våra fötter – fötter som står fast förankrade på marken. Vi behöver hela människor. Människor som står trygga i sin kropp. Och som väljer av kärlek.

Vilka avtryck vill du lämna till dina barn och barnbarn?

Vilka avtryck vill du lämna till dina barn och barnbarn?

Om längtan att få röra hela mig

Blev idag påmind om en text som jag skrev för sju år sedan. En text som jag återkommer till i tanken då och då. För det är en text som är ett konkret bevis, för mig, på att det är viktigt att formulera sin längtan i ord. Och när jag läser stycke fem blir jag extra varm. Jag skrev då om att jag längtade efter att röra hela mig – på ett sätt som skulle stärka mig – inifrån och ut och utifrån och in – prestationslöst. Och hur jag med facit på hand vet att jag just hittade det i NIA – ett par år efter att jag hade skrivit ner min längtan.

”Din kropp är byggd för att vara i rörelse. Det är viktigt för att allt ska fungera som det ska. När du är liten sker det naturligt i leken, men krymper snart ihop till något obefintligt om det inte underhålls och utmanas. Att vi har olika rytm är lätt att se när du tittar på en grupp små barn. Vissa är mer högt än lågt – medan andra rör sig betydligt lugnare. Hur du går vidare härifrån är avgörande för om det är något som kommer att bestå och fortgå. När det nu än sker i livet. Vissa stannar aldrig upp. Andra kommer aldrig igång, men borde. Extremer åt båda håll – obalanser som förr eller senare kommer att kännas. Det tar sig olika uttryck – värk, sömnlöshet, benskörhet, nedsatt immunförsvar och viktproblem.

Vill du gå från obefintlig rörelse så börja röra dig i vardagen. Cykla istället för att ta bilen. Träffa en vän och gå en promenad tillsammans. När du väl börjar känna att du mår bra av det kan du gå vidare med längre promenader/cykelturer eller leta upp träningsformer som passar för dig. Tänk och känn efter vad du tyckte om som barn. Var ärlig med dig själv med vad du vill göra och gå ut i ett lagom tempo. Allt är inte rätt för alla. Vissa behöver mer explosivitet, medan andra mår bättre av lugnare träning. Vet du inte riktigt vad du ska göra så fråga runt vad som finns. Fråga någon som du litar på och som känner dig om vad som skulle kunna passa för dig. Om du hittar rätt är chansen större att du kommer att trivas med din träning och fortsätta med den. Vinsterna med träning vet du redan och ganska snart efter att du har kommit igång kan du börja njuta av dem.

För mig är träning en stor social bit. Du blir delaktig i ett sammanhang och det blir i sin tur en positiv bit i livspusslet. Varva stunder med dig själv, träning med en vän eller i grupp. Alla delar behövs för att bygga upp. Alla saker ger – fast på olika sätt. Ensamträning skapar utrymme för tankeflödet och ger kanske tillfälle för insikter som annars inte skulle komma. En promenad med en vän skapar dynamiska samtal – ett tillfälle att bolla idéer och tankar – en hel liten arbetsprocess i sig. Gruppträning genererar energi som lyfter både dig och gruppen. Du orkar lite mer, blir inspirerad och delar med dig av dig själv – om än subtilt.

Vad du gör spelar egentligen inte så stor roll – huvudsaken är att du gör det. Har du inte varit i rörelse på ett tag är det bra att gå ut sakta för att vänja sig vid det nya – vänja muskler, leder och hjärta för belastning och utmaning. Men också huvudet – att gå från ett stillasittande liv till ett i rörelse skapar i vissa fall stress och kan i sämsta fall göra att du slutar innan du ens har börjat. Träningskort och utrustning är inhandlat – men energin saknas. Eller också börjar du träna. Du går ut hårt och sneglar på de andra i träningshallen. Lyfter lika tungt som de gör och pressar dig lika hårt utan att lyssna inåt vilket i värsta fall kan resultera i att du går sönder.

Det som slår mig när det gäller rörelse är att mycket av det som är organiserat är flåsigt, hurtigt och snabbt. Det ska vara effektivt och ge snabba resultat och ju ondare det gör desto bättre är det. Du förmodas vilja hänga med – och många gör det. Jag har också gjort det, men känner inte för det längre. Jag vill ibland jobba långsamt. Hinna känna efter och känna in. Jag vill andas och påminnas om att göra det. Framför allt vill jag hinna göra rätt. Jag vill hinna sträcka ut. Stundtals ensam med mina egna tankar – helt vänd inåt. Och jag tror inte att jag är ensam. Många söker och behöver detta – men det är ofta svårt att hitta. Yogan fyller en del av detta behov, men i många fall har den också kommit att handla om att prestera. Jag vill ha en ny rörelse – en rörelse som får ihop det inre med det yttre. Som stärker från båda håll och som ger oss en paus ifrån omvärldens brus och krav. Det finns plats för det – det är bara att ta den platsen. Att fylla ut tomrummet och ge utrymmet. Många kommer att komma – det är jag övertygad om. Jag vet att min längtan inte är ensam.

Du behöver rörelse i ditt liv och träning behöver kontinuitet. Stanna aldrig upp. Den enda du sviker är dig själv. Vill du verkligen det? Är det halt ute så gå inne. Träffade en 85-årig tant i ett höghus med hiss. När det var för halt att gå ut så tog hon hissen ner och gick sedan sju trappor upp – om och om igen. En inspirerande historia ur det verkliga livet!”

Söker du ny inspiration och längtar efter att röra dig med vördnad om den och det som är du – genom att ge din kropp vad just den behöver – utan att det ska göra ont, utan prestation – efter vad du behöver idag – kom på Nia. I Sundsvall är du välkommen till danslokalen på Åkersviksskolan på tisdagar kl. 20. Vi rör oss barfota i sköna kläder. Ingen föranmälan.

Närvaro - här och nu. Bild från nianow.com

Närvaro – här och nu. Bild från nianow.com